Nauka w gimnazjum to kolejne trudne wyzwanie dla uczniów, rozpoczynających nowy cykl edukacyjny. Nowe przedmioty i wyższe niż w szkole podstawowej wymagania, mogą przysparzać uczniom trudności. Aby je przezwyciężyć, warto znać i stosować różne sposoby, które ułatwią im naukę. W tym celu trzeba określić własny styl uczenia się.
Po raz kolejny przyszli z pomocą naszym gimnazjalistom pracownicy Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lesznie. Psycholog i pedagog poprowadziły 3 października br. zajęcia w naszej szkole dla uczniów pierwszej klasy gimnazjum, na temat „Jak się uczyć?” Uczniowie zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariusza, którego wynikiem było określenie własnego stylu uczenia się. Okazało się, że większość uczniów pierwszej klasy gimnazjum preferuje aktywne eksperymentowanie, a tylko jeden uczeń jest tzw. refleksyjnym obserwatorem. Podczas zajęć uczniowie otrzymali wiele cennych rad, m.in. zalecenie, by uczyć się z pasją, radością i w dobrym nastroju, gdyż te pozytywne nastawienia dobrze wpływają na efekty ich nauki. Wyjaśniono, że nasz mózg utożsamia się z tym, co sobie wewnętrznie powtarzamy, pomimo, że każdy z nas jest inny i ma inne zdolności. Dla każdego z nas są inne metody przyswajania wiedzy i stąd też każdy powinien je w sobie odnaleźć, by odnosić sukcesy zarówno w szkole, jak i w życiu. Uczniowie dowiedzieli się, że efektywność zapamiętywania rozumowego jest 20-krotnie skuteczniejsza od zapamiętywania mechanicznego, a zapamiętywaniu sprzyja koncentracja i przekładanie danych werbalnych (usłyszanych) na obrazy i skojarzenia. W efektywności uczenia się podstawowym czynnikiem jest motywacja. Najlepiej, by miała ona charakter poznawczy, czyli dotyczący zaspokajania ciekawości ucznia, a nie tzw. lękowy, czyli uczenia się, by zyskać nagrodę, np. dobrą ocenę, lub uniknąć kary.
Kolejne zajęcia dla uczniów naszej szkoły prowadzone będą przez profesjonalnych pracowników PPPP już 7 listopada br. i pozwolą uczniom klas trzecich gimnazjum dowiedzieć się, jakie są ich predyspozycje zawodowe.