Diagnozowanie predyspozycji zawodowych uczniów
W Zespole Szkół Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Pawłowicach rozpoczęto realizację zajęć dla uczniów klas trzecich gimnazjum, które mają na celu ich preorientację zawodową. Zajęcia te, rozpoczęte w dniu 20 listopada 2014 roku, realizowane są przy ścisłej współpracy z Powiatową Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Lesznie i prowadzone przez jej dyrektorkę, mgr Iwonę Lipowy. Zaplanowane działania wynikają z konieczności wspierania sytuacji edukacyjnej młodzieży, zamieszkującej tereny wiejskie i podnoszenie poziomu ich wykształcenia. Obejmują one wszystkich uczniów, którzy stają przed wyborem dalszej drogi kształcenia lub wręcz wyborem zawodu, wykonywanego w niedalekiej przyszłości. Stąd też konieczne jest postawienie właściwej diagnozy, która wynika z przeprowadzanych w pierwszej kolejności testów psychologicznych, przygotowanych przez pracowników PPPP.
Poszerzenie oferty Szkoły związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym oraz informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i możliwościach dalszego kształcenia, jest nie tylko zgodna z priorytetami Unii Europejskiej, lecz również z priorytetami Ministra Edukacji Narodowej oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Dyrekcja i grono pedagogiczne Szkoły wykazują również troskę o uczniów, mających problemy w nauce lub zagrożonych z innych przyczyn wypadnięciem z systemu szkolnictwa. Realizowane zajęcia mają charakter psychologiczno-pedagogiczny i w szczególności nakierowane są na wspieranie dalszej kariery naszych uczniów. Po wypełnieniu przez uczniów klas trzecich Gimnazjum różnorodnych testów psychologiczno-pedagogicznych, dokonana zostanie przez psychologa dokładna ich analiza, której celem jest stwierdzenie predyspozycji edukacyjnych i zawodowych naszych 16-latków. Dowiedzą się oni o swoich możliwościach, które nie zawsze byli w stanie sobie sami uświadomić, a obiektywne spojrzenie psychologa pozwoli wielu z nich odkryć własny potencjał. Czekająca naszych uczniów w najbliższym czasie zmiana szkoły, a co za tym idzie zmiana warunków kształcenia oraz wejście w nowe środowisko, są dla nich procesami bardzo stresującymi, dlatego istotne jest, aby w jak największym stopniu wesprzeć ich w tym trudnym dla nich momencie. Po przeprowadzeniu przez pracowników PPPP dokładnych analiz różnorakich testów, rozwiązywanych przez naszych trzecioklasistów, zostanie sporządzona charakterystyka cech osobowości każdego z nich, ich predyspozycji i umiejętności, a także zamiłowań. Na ich podstawie z pewnością łatwiej będzie naszym uczniom dokonać właściwego wyboru drogi dalszego kształcenia. Aby jeszcze bardziej wesprzeć ich w tym zakresie, organizowane są spotkania z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych, którzy przyjadą do naszej szkoły i wyjaśnią, jakie specjalności czy zawody można zdobyć, kształcąc się w ich placówkach.
Elżbieta Polańska